Leren en ontwikkelen is nooit klaar! Zeker niet in een maatschappij waar ingrijpende veranderingen elkaar continu opvolgen. Opdrachtgevers en professionals zijn continu op zoek naar manieren om het geleerde vast te houden of uit te breiden.
Begeleidingskundige tools zijn handvatten voor jouw methodisch handelen. Allereerst lees je over het begeleiden van rollenspellen. Een geliefd (en vaak ook gehaat) onderdeel van een training. Ook het begeleiden van een dialoog of debatvorm komt voorbij.
De mooiste momenten komen voor mij in de laatste fase van de training. Bij het terugblikken op wat deelnemers hebben geleerd en hoe ze zijn gegroeid, groei ik zelf ook een halve meter de lucht in!
Het leven van een trainer bestaat doorgaans uit pieken en dalen. Het ene moment voel je je ontzettend gewaardeerd en geniet je van de dankbare deelnemers, het andere moment slaat die blijdschap om in onzekerheid, zenuwen of frustratie.
In dit artikel staan we stil bij de waarde van ‘verankeren’. Verankeren houdt in dat je deelnemers zich de aangeboden stof eigen maken in hun dagelijks handelen. Het gaat om de vertaling van kennis, houding en vaardigheden naar de praktijk van alledag.
Mijn hartslag slaat op hol en ik voel een knoop in mijn maag. Ik wil vluchten uit deze situatie en daarom bedenk ik smoesjes. De spanning neemt toe met elke stap die ik in de richting van de winkel zet. In die winkel is leuke Lisanne aan het werk en ik vind haar geweldig. Zij is de trotse bezitter van de leukste sproetjes die ik ooit gezien heb, zij is net als ik fan van hardlopen en zij maakt me aan het lachen met haar grapjes.
Ik onderscheid in expressieve kindercoaching vier verschillende modi (activiteitenlevels). Dat zijn:1 Beweging & dans, 2 Creatief & artistiek, 3 Theater & drama, 4 Ontspanning & relaxed-zijn.
Om ons verder te kunnen verdiepen in wat expressieve kindercoaching brengt, staat in dit artikel expressiviteit centraal. Wat betekent dit eigenlijk?
Jarenlang heb ik met regelmaat blogs geschreven over wat er in mijn (kinder)coachpraktijk gebeurde. Kinderen, situaties maken indruk en bleven me soms bij. De vijf cases die hieronder volgen, draag ik met me mee.
Kinderen en praten is niet vaak een makkelijke combinatie, al helemaal niet als er ‘dingen aan de hand zijn’. Veel kinderen vinden praten moeilijk of niet leuk. Kinderen voelen haarfijn aan hoe of wat en geven nogal eens sociaal wenselijke antwoorden.