Oplossingsgericht werken lijkt en is ook in principe eenvoudig. Eenvoud is de grote kracht. De onderliggende visie en theorie zijn betrekkelijk simpel en makkelijk te begrijpen. Het vraagt echter een omslag in ons denken om deze vervolgens ook op de juiste wijze toe te passen. Zelfs als we die omslag makkelijk kunnen maken, blijken onze eigen conditioneringen toch...
Aan het werken met Mission Possible in een groep zou een heel boek kunnen worden gewijd. Het werken in groepen brengt immers een heel nieuw aspect in de arena: dat van de groepsdynamische processen. In dit boek beperk ik me echter tot het beschrijven van de diverse mogelijkheden die er zijn voor het gebruiken van de methode bij het...
Het kan niet genoeg worden benadrukt dat de structuur die de methode Mission Possible biedt, slechts een leidraad is. Veel van het verloop van het traject hangt af van de inbreng van de jongere zelf en de samenwerking tussen hem en zijn coach. Vragen stellen is het meest in het oog springende instrument dat we als Mission Possiblecoach ter beschikking hebben....
In de allereerste versie van het Mission Possibleprogramma zoals dat in 2010 het licht zag, was stap 1 nog gebaseerd op het oorspronkelijk door Ben Furman ontworpen programma én op het concept van de ‘ideale toekomst’ zoals dat in 2002 werd geïntroduceerd door Paul Z. Jackson en Mark McKergow. Deze gedroomde, ideale...
De schaalvraag is misschien wel de meest typerende en bekendste oplossingsgerichte interventie. In het Mission Possiblewerkboek wordt hij uitgebreid omschreven in het hoofdstuk over stap 7. De schaalvraag werd oorspronkelijk bedacht door Steve de Shazer, maar is inmiddels in heel veel variaties bekend. En dat is niet voor niets het...
In deze verklarende woordenlijst vind je een overzicht van veelgebruikte methoden en modellen en vragenlijsten bij coaching...
In dit onderdeel Inhoud bieden we werkvormen voor de volgende clusters: Informeren, Discussiëren, Brainstormen, Beslissen, Kennis delen, Presenteren, Vaardigheden oefenen, Toetsen, Talent, Samenwerken, Feedback geven en Planvorming...
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik heb eigenlijk een hekel aan begrippen als ‘kleur’, ‘stijl’, ‘eigenheid’ en andere authenticiteitsaanduidingen voor het functioneren van een professional zoals een coach...
'De ene helft van Nederland coacht de andere helft’, hoor je mensen weleens gekscherend zeggen. Dat er steeds meer mensen zijn die anderen willen bijstaan, is een mooie ontwikkeling...
In deze bijdrage vertel ik je graag wat ik heb ontdekt over de waarde van conflict bij coaching. Ik wil je eigenlijk uitdagen om vrienden te worden met conflicten, voor het geval je dat niet bent. Meestal lopen mensen weg als er een conflict om de hoek komt kijken...