Ons brein is hip. Breinwetenschappers schuiven aan in tv-programma’s en hun boeken gaan rap over de toonbank. Dat is begrijpelijk, want er valt ook zoveel moois te vertellen over onze hersenen. Door wetenschappelijk onderzoek weten we steeds beter hoe ons brein werkt. De technologische vooruitgang speelt daarbij een grote rol.
Nu is het genoeg geweest. Ze stapt recht naar het bureau van Linda en grist alle papieren bij elkaar die her en der verspreid liggen over het werkblad. Isabel legt ze mooi op een stapel en duwt ze in een lade. Ze kijkt even rond, de burelen zijn allemaal verlaten. Even heeft ze een opgelucht gevoel.
Bewustzijn en verantwoordelijkheid zijn ongetwijfeld cruciaal voor prestaties in elke activiteit. Mijn collega David Hemery, de 400-meterhordeloper die in 1968 Olympisch goud heeft gewonnen, onderzocht voor zijn boek Sporting Excellence 63 topsporters uit meer dan 20 verschillende sporten...
Het prettige van uitzoomen is dat je dat ook samen met het team kunt doen. Je (gezamenlijke) inzichten worden minder emotioneel-gevoelig, en je snapt beter hoe de huidige situatie in stand wordt gehouden.
Leren is dé manier om je waarde te vergroten. In welke omgeving leer je niet en in welke omgeving leer je juist het meest? Als je hebt geanalyseerd waar persoonlijke winst te behalen valt, waar dagelijks onderhoud noodzakelijk is en op welke plekken...
Naast het creëren van bewustzijn voor het belang van luisteren, is het voor organisaties zaak om te werken aan luisterintelligentie. Beter leren luisteren is dikwijls in eerste instantie een kwestie van afleren wat ontluistert, zoals beschreven in het artikel 'Ontluisterend' aan de hand van verschillende luisterblokkades. De mate waarin deze blokkades het luisteren blokkeren verschilt per persoon. Daarom is het behulpzaam om je bewust te worden van je persoonlijke luisterstijl.
‘O, nee hè?’ Geert, een ambitieuze, hardwerkende projectmanager, kijkt bij het uitstappen verschrikt naar de achterbank van zijn auto. Daar ligt zijn dochter te slapen in de maxicosi. Op zich een lief plaatje, maar ook een probleem...
Binnen bedrijven en organisaties ziet het management op dit moment coaching als dé manier om mensen te begeleiden. Ook in het onderwijs is een heel andere praktijk ontstaan. Daar waar vroeger de docent als instructeur informatie kon overdragen, lijkt het – met de nadruk op lijkt – alsof een docent nu geen kennis meer mág overdragen. Van ...
Om zicht te krijgen op de dynamische complexiteit van transities stond in het artikel 'Systeemdenken levert een integraal beeld op' systeemdenken centraal. Systeemleren is de volgende stap die nodig is bij transities. Het bestaat uit drie vormen van leren: transformationeel leren, leren met Theory U en creatief leren. De hoeveelheid en diversiteit aan spelers zorgen...
Creatief leren is nodig om de inhoudelijke complexiteit van transities aan te pakken. Voordat een transitie van start gaat, zijn de inhoudelijke oplossingen nog onbekend. Wel is duidelijk dat voor de transitie naar een sector gebaseerd op integrale waarden (sociaal, ecologisch en economisch) innovaties nodig zijn. Er bestaan verschillende...