In de vorige eeuw meenden we van alles te moeten managen. Zo had je teammanagers, changemanagers, interim- en innovationmanagers. Maar ook accountmanagers, salesmanagers, operations- en businessmanagers (wat doen die eigenlijk precies?)...
Het is vrijdagavond. Hij zit in de zetel en staart voor zich uit. Het zonlicht schijnt nog fel naar binnen. De kinderen zijn weer weg. Voor twee volle weken deze keer. Die stomme zomerregeling ook. Hij weet niet of hij dit wel aankan ...
Jarenlang heb ik met regelmaat blogs geschreven over wat er in mijn (kinder)coachpraktijk gebeurde. Kinderen, situaties maken indruk en bleven me soms bij. De vijf cases die hieronder volgen, draag ik met me mee.
Het tijdperk waarin we leven, hangt vol met vlaggen waarmee we individualisme, zelfexpressie, zelfvertrouwen en zelfontplooiing vieren. Het ambacht van de professioneel begeleider is er ook op gericht gezonde autonomie en veerkracht te helpen ontwikkelen en bevorderen.
Naast bepaalde gedachten die we elke dag hebben, hebben we ook zo onze gewoontes. Deze gewoontes oftewel patronen dragen we vaak ons hele leven al bij ons. Dit zijn meestal zaken die we van huis uit hebben meegekregen.
Een heftige ervaring oftewel een trauma overkomt iedereen. Het hoeft geen oorlog te zijn om een ervaring als heftig te ervaren. De reden dat je een gebeurtenis als heftig ervaart, is geheel afhankelijk van wat je al eerder hebt meegemaakt.
Wij mensen hebben een ingenieus systeem dat ons helpt om met moeilijke en stressvolle situaties om te gaan. Zoals ik al eerder aangaf, kunnen we het simpelweg niet aan om sommige ervaringen heel bewust en volledig te ervaren.
Om patronen te kunnen doorbreken, moet je ze eerst in beeld te krijgen. Daaraan vooraf gaat nog dat je je er bewust van wordt dat ze er zijn. Ik begin mijn coachsessies door cliënten te vertellen dat ik niet degene ben die bepaalde patronen kan gaan veranderen.
Ik houd van verhalen die een theorie onderbouwen. Ik heb het dan ook over verhalen van echte mensen. Ik neem je mee op hun pad van inzicht en ontwikkeling van veerkracht.