Een openhartige reflectie op twee jaar verandering We hadden een team van elf managers. Het was een bont gezelschap. Zowel qua karakters, ervaring, leeftijd als expertise verschilden we enorm. We stonden voor een cultuurverandering...
Een eerlijke terugblik op mijn rol in de verandering Dat we aan het veranderen waren, had ik achteraf gezien pas na een halfjaar door. Natuurlijk had ik mijn manager wel eens gehoord over ‘het verbetertraject’, maar het was mij ontgaan...
Hoe kom je erachter welke elementen in de context de verandering belemmeren? En hoe kun je zorgen voor een congruente context? Hieronder volgt een aantal interventies om te reflecteren op en om te experimenteren...
Wat is het effect van jouw eigen gedrag als leidinggevende? En op welke manieren kun je experimenteren met ander gedrag? Hieronder volgt een aantal interventies om te reflecteren op en om te experimenteren met je eigen gedrag...
Deze zelftest is gebaseerd op het congruentiemodel voor effectief leiderschap in verandering. Benut de test om te onderzoeken op welke invloedvelden uit het congruentiemodel je goed en op welke je minder goed scoort...
Hoe kom je erachter of de kaders die je geeft duidelijk genoeg zijn? En wat kun je doen om te zorgen dat je op dit veld je invloed vergroot? Hieronder volgt een aantal interventies om te reflecteren op en te experimenteren met duidelijke kaders...
Hoe meer het lukt leren en veranderen te verankeren in het dagelijks werk, hoe minder verandertrajecten je hoeft te doen. Als reflecteren en experimenteren een gewoonte worden en jij duide lijk bent in je sturing, dan wordt er in je team...
Wat is veranderen? De één praat liever over verandering, de ander over verbetering, transformatie, hervorming, ontwikkeling of groei. Wij gebruiken in dit artikel het woord verandering voor de beweging, ontwikkeling of transformatie...
Of een verandering slaagt, hangt niet alleen af van duidelijke kaders. Elementen binnen de context van de organisatie kunnen de reikwijdte van de verandering positief of negatief beïnvloeden. Stel, je verwacht van je medewerkers dat zij secuurder werken...
Het derde invloedveld gaat over aandacht. Als we medewerkers hiernaar vragen, dan scoren zij dit veld meestal als het veld waarop het grootste tekort ligt. Zeker in tijden van verandering. En dat terwijl juist dit veld zorgt voor de verbinding...