Zingevende gespreksvoering

Zingevende gespreksvoering

Helpen als er geen oplossingen zijn

Marjoleine Vosselman, Kick van Hout |

Hulpverleners willen mensen helpen. Maar wat zeg je tegen een ernstig zieke cliënt die zich afvraagt: ‘Waarom ik?’ En hoe help je een succesvolle cliënt voor wie het leven een ondraaglijke sleur is? Hoe kun je helpen als er geen oplossingen zijn?

 

Vaardigheden en werkvormen voor begeleiding bij zinvragen

Zingevende gespreksvoering biedt vaardigheden en werkvormen voor de vakkundige begeleiding bij zinvragen. Het thema zingeving leeft volop onder professionele hulpverleners, maar velen ervaren ‘methodische onhandigheid’ als er zinvragen spelen. Terwijl het concreet vormgeven van zingevende gespreksvoering vaak minder moeilijk is dan wordt gedacht.

 

Bruikbaar handelingsmodel voor hulpverleners

Aan de hand van vier aspecten van zinvragen die methodische aanknopingspunten bieden, presenteert Zingevende gespreksvoering een bruikbaar handelingsmodel voor hulpverleners. De vier aspecten van zinvragen zijn:

  • traagheid
  • ambivalentie
  • raadselachtigheid
  • waarden

Het handelingsmodel voor hulpverleners is gebaseerd op onderbouwde theorie en biedt verrassende invalshoeken. De vele praktijkvoorbeelden maken dit boek herkenbaar en toegankelijk.

 

Tweede herziene editie

In deze tweede herziene editie speelt zingeving een nog centralere rol en is er meer aandacht voor de inspiratiebronnen van zingevende gespreksvoering. Daarnaast is het boek verrijkt met extra praktijkvoorbeelden en biedt het de lezer nog meer aanknopingspunten voor het werken met zinvragen. 

Marjoleine Vosselman

Marjoleine Vosselman is psycholoog. Vanuit Zinproeverij opleiding & advies deelt zij samen met Kick van Hout haar expertise op het gebied van zingevende gespreksvoering.

Kick van Hout

Kick van Hout is psycholoog. Vanuit Zinproeverij opleiding & advies deelt hij samen met Marjoleine Vosselman zijn expertise op het gebied van zingevende gespreksvoering.

Marjoleine Vosselman Kick van Hout