De officemanager als coach

De officemanager als coach

Marijke Lingsma, Pauline Schreuder-Kampshoff | Boom uitgevers Amsterdam

Voor wie is De officemanager als coach geschreven?

  • Ben jij ook die officemanager die geen duidelijke plek heeft in de organisatie en als haarlemmerolie voor allerlei zaken wordt ingezet?
  • Ben jij die directiesecretaresse die leiding geeft aan een directiesecretariaat en wil je de secretaresses gaan coachen op hun competenties?
  • Ben jij dat hoofd secretariaat dat vaak moet bemiddelen bij conflicten tussen secretaresses?
  • Ben jij ook die duizendpoot?
  • En weet jij ook dat als het nekkie (jij dus) niet draait, het hoofd (directie, MT) niet kan bewegen?

 

Dan is dit boek voor jou! Want dit boek is bestemd voor officemanagers, directiesecretaresses, hoofden secretariaten en managers die leidinggeven aan servicegerichte afdelingen, of voor hen die een dergelijke functie ambiëren of ervoor in opleiding zijn.

 

Opbouw van het boek

Het boek bestaat uit twee delen. In deel een van dit boek besteden we ruim aandacht aan de plek van de officemanager in de organisatie. De drie succesfactoren voor een excellente officemanager komen aan bod: 1. Ken jezelf: kwaliteiten en competenties, 2. Kies in stijl: wanneer managen, wanneer coachen, 3. Denk systeemgericht: interactie en patronen.

 

In het tweede gedeelte van dit boek beschrijven we een coachingstraject en reiken we theorieën en tips aan om de medewerkers te coachen en ze te leren om te gaan met conflicten. In het boek staan oefeningen beschreven die op de werkplek gebruikt kunnen worden en waardoor je direct met de aangereikte tips aan de slag kunt. Door het hele boek zijn praktijkvoorbeelden uitgewerkt.

 

Kijk voor meer informatie ook eens op de website www.coachboulevard.nl

Marijke Lingsma

Marijke Lingsma is medeoprichter van drie businessschools en heeft meer dan dertig jaar ervaring in leidinggeven. Ze is (co)auteur van diverse boeken over (team)coaching, die altijd uitgaan van systeem- en progressiegericht werken. In 2020 werd haar de NOBCO Quality Award toegekend. Ze is altijd mateloos nieuwsgierig naar de vraag waarom dingen niet lukken en hoe ze in stand worden gehouden. Er is altijd een uitweg. Resultaatgericht, nuchter én praktisch vanuit verantwoord handelen, al is coachend leidinggeven echt wel wat anders dan coachen alleen, weet ze uit ervaring

 

Systeemgerichte coaching

Lingsma is de pionier van systeemgerichte coaching. Ze schreef er het eerste Nederlandstalige boek over: Aan de slag met Teamcoaching (1999). Hierin combineert ze de praktische systeembenadering met haar passie voor de dynamiek van leerprocessen binnen organisaties. Inmiddels heeft ze diverse succesvolle coachingsboeken op haar naam staan.

 

Een inspirator binnen het coachvak

Binnen het coachgebied wordt ze gezien als ‘toonaangevend en inspirerend’. Als systeemdenker kijkt ze integraal naar organisaties: naar het grotere geheel, in plaats van naar de afzonderlijke delen, zoals het gedrag van één medewerker of teamleider. Centraal staat de alledaagse interactie in het hier-en-nu. Zij gelooft in het potentieel van mensen en in hun doorlopende ontwikkeling. Coachen gaat over leerprocessen, met het accent op 'leren van en met elkaar'. 

 

Marijke's bron van inspiratie

Lingsma haalt haar inspiratie uit haar intervisiegroep van vier vrouwelijke directeuren van opleidingsinstituten, uit haar contact met deelnemers en de coachopleiders die zij ontmoet bij Coachboulevard en wanneer zij samen met andere schrijft, wanneer je botst over wat je belangrijk vind. Maar ook doet zij inspiratie op tijdens het reizen, in andere werelden komt haar brein onverwachts tot de meest mooie ideeën.

Pauline Schreuder-Kampshoff

Pauline Schreuder-Kampshoff heeft jarenlange praktijkervaring als officemanager en coacht managementteams, officemanagers en secretariaten.

Marijke Lingsma Pauline Schreuder-Kampshoff