Zingevende gespreksvoering

Zingevende gespreksvoering

Helpen als er geen oplossingen zijn

Marjoleine Vosselman, Kick van Hout | Boom uitgevers Amsterdam

Hulpverleners willen mensen helpen. Maar wat zeg je tegen een ernstig zieke cliënt die zich afvraagt: ‘Waarom ik?’ En hoe help je een succesvolle cliënt voor wie het leven een ondraaglijke sleur is? Hoe kun je helpen als er geen oplossingen zijn?

 

Onhandigheid en ongemak

Zingevende gespreksvoering biedt vaardigheden, technieken en werkvormen voor de vakkundige begeleiding bij zinvragen. Het thema zingeving leeft volop onder professionele hulpverleners, maar velen ervaren ‘methodische onhandigheid’ als er zinvragen spelen. Terwijl het concreet vormgeven van zingevende gespreksvoering vaak minder moeilijk is dan wordt gedacht.

 

Aanknopingspunten bij moeilijke vragen
Aan de hand van vier aspecten van zinvragen die methodische aanknopingspunten bieden, presenteert Zingevende gespreksvoering een bruikbaar handelingsmodel voor hulpverleners. De vier aspecten van zinvragen zijn:

  • traagheid
  • ambivalentie
  • raadselachtigheid
  • waarden

 

Het handelingsmodel voor hulpverleners is gebaseerd op onderbouwde theorie en dient als een gereedschapskist. De vele praktijkvoorbeelden maken dit boek herkenbaar en toegankelijk.

 

Voor wie?

Zingevende gespreksvoering is geschreven voor hulpverleners binnen het sociaal-agogisch domein, zoals maatschappelijk werkers. Secundaire doelgroep zijn hulpverleners in het algemeen, coaches en supervisoren, maar ook verpleegkundigen, psychologen en eventueel artsen.

Marjoleine Vosselman

Marjoleine Vosselman is psycholoog. Vanuit Zinproeverij opleiding & advies deelt zij samen met Kick van Hout haar expertise op het gebied van zingevende gespreksvoering.

Kick van Hout

Kick van Hout is psycholoog. Vanuit Zinproeverij opleiding & advies deelt hij samen met Marjoleine Vosselman zijn expertise op het gebied van zingevende gespreksvoering.

Marjoleine Vosselman Kick van Hout