Alle blogposts

Matthijs Steeneveld - De toekomst is hybride – online werken is een blijvertje

Na de oproep op 28 september om (weer) zo veel mogelijk thuis te werken is het duidelijk: voorlopig werken we nog veel online. In een ‘mensenvak’ dat draait om contact vind ik dat jammer, maar tegelijkertijd zie ik interessante pluspunten waar ik eerder niet bij stilstond.

Onverwachte voordelen

Het gemak waarmee mensen kunnen deelnemen aan een gesprek bijvoorbeeld: laat de partner voor een kwartiertje aanhaken in dat coachgesprek over werkdruk om mee te denken over manieren om thuis te ontspannen. Of een driegesprek met de leidinggevende, zonder logistieke uitdaging. Van vrienden hoorde ik ook over de voordelen voor mensen met een fysieke beperking: zij kunnen opeens veel meer volwaardig meedoen (want het is schokkend hoeveel bijeenkomsten slecht bereikbaar zijn!). En hoewel het contact met je cliënt via een scherm misschien minder is, hoor ik ook positieve verhalen dat cliënten zich juist meer openstellen doordat ze thuis, op een veilige en bekende plek zijn.

Onverwachte voordelen dus, naast de onvermijdelijke beweging richting meer online. Laten we het beste maken van die online ontmoetingen. Met echt contact, interactie, actieve deelname. In mijn boek HYBRIDE schrijf ik over online toepassingen, praktische tips en adviezen, een keuzehulp voor wanneer je een bijeenkomst online, offline of hybride doet. En ruim 70 werkvormen om online/hybride bijeenkomsten interactiever, leuker en effectiever te maken. In dit artikel deel ik graag een paar praktische tips die je kunt gebruiken in individuele en teamcoaching, online en hybride.

Zorg voor interactie en energie

In ons vak weten we: contact maken doe je niet door te zenden, maar door de ander de ruimte te geven. Online gaan we soms echter meer zenden, omdat het contact niet ‘echt’ voelt. Begin dus met wat prettige, lichte vragen: waar zit jij? Werk je vaak online nu? Wat is jouw leukste online gesprekservaring en hoe kwam dat dan? En wat zou je fijn vinden werken in dit gesprek?
Maak gebruik van de nieuwe kansen! Het ‘thuis’ van de cliënt is opeens binnen beeldbereik. Vraag je cliënt (met toestemming) om eens te laten zien waar en hoe hij thuis ontspant. Overal rommel, sfeerloos of juist warm en huiselijk? Of laat de cliënt gewoon eens een half uur een ontspanningsoefening doen op haar bank halverwege je sessie. Tussendoor kun jij ander werk doen, na afloop kun je een goede nabespreking doen (zonder dat je een half uur wacht of hoge rekeningen moet sturen).
Laat in groepen iedereen bijdragen. Als teamcoach wil je iedereen aan bod laten komen, maar geen eindeloze groepsgesprekken zonder focus. Online heb je gelukkig enorm veel mogelijkheden. Werk met breakout rooms waar mensen meer tijd krijgen. Laat mensen hun vragen en suggesties delen via de chat zodat iedereen tegelijkertijd kan bijdragen. Of gebruik een ‘online whiteboard’ zoals Miro of Mural. Niet meer twee enthousiastelingen die het bord blokkeren, iedereen kan écht tegelijkertijd post-its plakken en lezen.
Zorg voor energie en afwisseling. ‘Zoommoe’ is misschien wel het woord van 2020: we zijn niet gemaakt om de hele dag interactie via een scherm te hebben. Gelukkig hoeft dat ook niet. Hybride en online werken bieden meer opties! Zet je camera eens uit (je ogen steeds gefocust houden op het scherm kost veel energie). Stel voor om een gesprek al bellend en buiten wandelend te voeren. En las pauzes in: elke 45 minuten even stoppen en dan van je scherm afkomen. Je kunt er zelfs direct een spelletje van maken: ‘kom over 10 minuten terug met een voorwerp uit je huis dat symbool staat voor de fase waar je je nu in bevindt.’

Nieuwe tijden vragen om leren en experimenteren

Natuurlijk is iets nieuws doen vaak onwennig, spannend of zelfs vervelend. Dat is het voor de mensen die we coachen ook. Dus wees vriendelijk voor jezelf én neem de ruimte om te leren en te experimenteren. Doe eens een mini-waarderend onderzoek (appreciative inquiry). Misschien begin je met irritatie over dat je nu wéér niet gewoon je werk kunt doen. Vraag je dan eerst eens af: ‘wat vind ik waardevol en belangrijk aan mijn werk?’ Als je een antwoord op die vraag hebt, dan kun je op zoek naar de kleine succesmomenten. In welke online contacten heb je die waardevolle dingen al gezien? Of het nu met een cliënt, je beste vriendin of een collega is: wat zijn de online goudklompjes?

Ga met die goudklompjes experimenteren. Probeer eens een nieuwe manier van het gesprek starten uit. Maak een instructiefilmpje over ontspannen dat je kunt gebruiken bij meerdere cliënten. Bespreek met een cliënt na wat voor haar goed werkte in de online coaching. En leer van de dingen die misgaan (met een glimlach). Liep de coaching niet? Bedenk wat je miste en hoe je dat volgende keer beter kunt doen.

Niemand heeft erom gevraagd om opeens zo drastisch over te moeten stappen naar online. Maar als het er dan toch is, laten we er dan het beste van maken en openstaan voor de voordelen die het biedt.

Dit artikel is gebaseerd op HYBRIDE: hoe je interactieve bijeenkomsten organiseert. Van vergadering tot training, online en offline, een boek met praktische tips, keuzehulp, onderbouwing en veel werkvormen om online & hybride met (groepen) mensen te werken. Hier lees je meer (en bestel je).

Matthijs Steeneveld is positief psycholoog en werkt als trainer, coach en adviseur. Hij is redactielid voor het Tijdschrift Positieve Psychologie en hij schreef meerdere boeken, waaronder Appreciative Inquiry (Boom, 2020) en HYBRIDE (Uitgeverij Positieve Psychologie Nederland, 2020).


Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit bericht.
  • Datum 1-10-2020