Terug naar zoekresultaten

Oefening bij het verhaal van Anouk en Tim

Oefening bij het verhaal van Anouk en Tim

Een eigen bindingspatroon uitwerken

Deze oefening kan je alleen doen of samen met je partner of iemand anders met wie je in een bepaald negatief interactiepatroon bent terechtgekomen. Doe het enkel met de ander op een moment waarop er weer voldoende rust is en jullie allebei in staat zijn om met een open en nieuwsgierige blik naar de interacties te kijken.

Stap 1 Wat is de vorm van het bindingspatroon?

Om het schema te kunnen maken, is het handig dat je een gedeelte van een conversatie waar het misliep op papier zet en probeert woordelijk te herhalen wat er net door wie gezegd werd. Aan de hand van die dialoog kan je het schema opbouwen. Je bepaalt wie je bovenaan zet: wie deed een bepaalde uitspraak waardoor er frictie ontstond? Stel dat jij dat was, dan zet je jezelf op de bovenste lijn.

fig 5

Bij punt 1 benoem je de ondertoon van je gedrag. Bij punt 2 beschrijf je de impact op de ander, wat er hard aankwam in de buik van de ander. Om daar wat meer zicht op te krijgen, helpt het soms om je in te beelden dat de ander een kind is dat een boze of verwijtende ouder tegenover zich voelt staan. Wat zou daar de impact van zijn op een kind? Dat schrijf je dan bij punt 2. Dan kijk je naar het gedrag waarmee de ander op jou reageerde, op punt 3. Hoe deze persoon reageerde op jou bracht ook weer iets teweeg bij jou – punt 4. Het is niet altijd makkelijk om de juiste woorden te vinden. Het gaat soms om nuances die toch belangrijk zijn om de cirkel rond te maken en alle puntjes in te kunnen vullen. Soms is het handiger om punt 1 en 3 eerst in te vullen. Dat zijn de gedragingen aan de buitenzijde. Vaak kunnen we die makkelijk benoemen, ze zijn immers zichtbaar. Ga dan naar punt 2 en stel jezelf de vraag: ‘Om welke reden reageert iemand zoals die doet in punt 3? Wat gebeurt er vanbinnen zodat hij op die manier reageert?’

Stap 2 Wat is de onderliggende kwetsbaarheid?

Als je de vorm ontrafeld hebt, kan je alleen of samen met de ander op zoek gaan naar waar het werkelijk om gaat. We gaan de ui pellen. Waar doet dit aan denken? Waar heeft
het mee te maken? Wat vanuit mijn geschiedenis zorgt ervoor dat ik zo getriggerd word in een bepaald thema? Hier dalen we af in de geschiedenis, in de oude verhalen en kwetsuren. Bij jezelf is dat soms makkelijker te ontdekken dan bij de ander, zeker als je bijvoorbeeld een professionele relatie hebt met een collega. We weten niet altijd wat ervoor gezorgd heeft dat iemand bepaald gedrag vertoont. We kunnen er wel van uitgaan dat er altijd een onderliggende kwetsbaarheid is, een oud verhaal. Of een recent verhaal, zoals in deel 2 bij Linda. De plotse dood van haar moeder had haar innerlijke bus goed door elkaar geschud.  

fig 6

 

In de tekening zie je duidelijk dat het opbod aan verwijten bovenaan (de verschillende rondes in de vorm van het patroon) hun wortel hebben in een dieperliggende kwetsbaarheid. Die essentie proberen we bloot te leggen.

Stap 3 De relatie als leraar

Het is nu tijd om te kijken naar de tegenstellingen tussen jou en de ander. Schrijf de verschillen op in de tabel. Welke tegenpolen dragen jullie voor elkaar? 

fig 7

Probeer elke eigenschap positief te formuleren. Vanuit een conflict is het immers al te makkelijk om een oordeel te koppelen aan het gedrag van de ander. Het vraagt wat afstand om te onderzoeken welke eigenschap de ander draagt, waar jij weleens wat baat zou kunnen bij hebben. Ik geef hier een aantal vertalingen van oordeel naar kwaliteit.

 

fig 8

De bedoeling is niet dat je helemaal wordt zoals die ander, maar dat je er een homeopathische dosis van probeert toe te voegen. Een klein beetje van de kwaliteit van de ander kan er al voor zorgen dat je meer balans ervaart in jezelf en minder rigide samenvalt met datgene waar jij goed in bent. 

Stap 4 De allerbelangrijkste stap. Van binding naar verbinding gaan

Als je deze oefening doorlopen hebt en je denkt aan de ander en het conflict dat zich heeft afgespeeld, hoe zou je dan die ander kunnen benaderen, in contact met je kwetsbaarheid en je kracht? Als je zowel je kwetsbaarheid als je kracht kan meenemen in een gesprek, dan zal de ander veel meer openstaan om naar je te luisteren en misschien zelfs iets vertellen over zijn eigen kwetsbaarheid. Kan je bovendien iets vertellen over de homeopathische dosis die je wil toevoegen, dan zal dat zeker de bereidwilligheid aan de andere kant vergroten.

fig 9

De vorm van het patroon helpt je om rationeel te begrijpen (bovenste lemniscaat). Het uitstapje naar je geschiedenis en de onderliggende kwetsbaarheid leidt tot meer mildheid
(onderste lemniscaat). Mentaal begrijpen in combinatie met het oude weten leidt tot verbinding en dieper voelen in het hier-en-nu (middelste lemniscaat). Deze oefening doen vraagt moed en bereidwilligheid. Het lukt ook niet altijd. Mij ook niet. Hal Stone zei ooit: ‘You cannot aware life, you have to live life.’ Hij bedoelde dat je niet steeds alle interacties kan analyseren. Als iets je diep raakt, en als een relatie werkelijk belangrijk voor je is, dan loont het echt de moeite om de bindingspatronen te onderzoeken. Je leert meer over jezelf en je relaties zullen zich verdiepen. Steevast krijg ik van cliënten en studenten de feedback dat hun blik op zichzelf en op de ander helderder wordt en dat ze handvatten krijgen om de dialoog aan te gaan vanuit verbinding. 

 

 

Log in om verder te lezen

Er zijn geen bijlagen beschikbaar bij dit artikel
Er zijn nog geen recensies geplaatst

Gerelateerde onderwerpen